HELI REKULA

Heli Rekula
(b. 1963, Helsinki)
Currently based: Helsinki & Loviisa
Keskipäivällä, auringonvalon langetessa puutarhaan, ympäröivistä palmuista piirtyy kuva uima-altaan veteen.

Lainaus on ensimmäinen lause Heli Rekulan kirjoittamasta esseestä Paulinen uima-allas, joka on julkaistu taiteilijan tekemässä kirjassa Hemingwayn puutarhassa vuonna 2014. Saman otsikon alla on myös ryhmä näyttelyjä, joissa esillä olleet teokset ovat maisemavalokuvia sekä valokuvia, joihin on yhdistetty serigrafiaa. Näyttelyissä on ollut esillä myös kokoelma aiheeseen liittyvää taustatutkimusmateriaalia: vanhoja lehdistökuvia, artikkeleita, lehtiä ja kirjoja.

Varjot ja heijastukset ovat aina kiehtoneet valokuvaajia ja elokuvantekijöitä, ikään kuin he haluaisivat niiden kautta korostaa, että kuvassa on enemmän kuin silmä kykenee näkemään. Tai ehkä niiden viettelys ja lumo juontuu siitä tiedosta, että yritys valokuvata niitä, tallentaa näkymätöntä, on tuomittu epäonnistumaan.

Valokuva on Rekulalle tallenne todellisesta tapahtumasta, jolloin tekniseen virheeseen, josta on tullut yksi tärkeä osatekijä hänen taiteellisen työn prosessissaan, kiteytyy ihmisen ja maailman epätäydellisyys, elämän keskeneräisyys.

Heli Rekula on työskennellyt valokuvan ja liikkuvan kuvan parissa 1990-luvun alkupuolelta saakka. Aiheet ja toteuttaminen ovat vaihdelleet maisema aiheisista teoksista kameralle esitettyihin performansseihin. Viimeisimmät aiheet kuten Hemingwayn puutarhassa ja Rekulan parhaillaan esillä oleva näyttelykokonaisuus Linnuntietä liittyvät nekin maisemaan, käsitellen muistia, aikaa ja paikkaa tai paikattomuutta. Linnuntietä -näyttely avaa ihmisten liikkuvuuden historiaa taiteilijan oman perhetarinan kautta.


 
At noon, when the sun hits the garden, it draws an image of the surrounding palm trees on the surface of the water.

The above is the opening line of an essay Pauline´s Pool, written by the artist and photographer Heli Rekula. The text is published in the book In Hemingway´s Garden (2014). Under the same heading go exhibitions showing landscape photography, photographs in combination with serigraphy printing, and a collection of archival material: vintage press photos, articles, artefacts, magazines and books.

Photographers and filmmakers have always had a fascination with shadows and reflections, as if attempting to point out that there is more in the image than the eye can see. Or perhaps the lure and enchantment arises from knowledge of the fact that the attempt to photograph it, to record the invisible, fails.

For Heli Rekula, a photograph is a record of a real event. Consequently, a technical error, having become one important component in Rekula´s work represents a distillation of the imperfection of humanity and the world, of the incompleteness of life.

Since the early nineties Heli Rekula has worked with staged and performed photography that she calls ’body works’ and landscape themes, that today are to Rekula more about ’time and place’ or ’placelessness’ as is seen in her latest installation As the Crow Flies. The exhibition unlocks the history of human mobility through her own family narrative.

 

In Hemingway´s Garden: Garden 4 (Red), 2012

In Hemingway´s Garden: Gator, 2012

In Hemingway´s Garden: Palms (with Splash), 2013. Photo: Jussi Tiainen / Helsinki Contemporary

In Hemingway´s Garden: He is a Great Poet, 2013. Photo: Jussi Tiainen / Helsinki Contemporary

Landscape no. 39 Hêphaestos, 2006

As the Crow Flies: Vidden (old Bergen post route; towards west, towards the east; 2016), diptych,
2017

As the Crow Flies: Suursaari Sawmill (Äyräpää parish, The Karelian Isthmus, 2017), 2017

As the Crow Flies: Tableau #1, 2017. Photographs are originally from the archive of Toivo
Himanen, ~1928–1948. Installation view, EMMA – Espoo Museum of Modern Art. Photo: Ari
Karttunen / EMMA

As the Crow Flies: The House (Himala village, Muolaa parish, The Karelian Isthmus, 2016),
photogravure, 2017. Photo: Ari Karttunen / EMMA

As the Crow Flies: The Village (Himala, Muolaa parish, The Karelian Isthmus, 2016), diptych,
2017