ELINA BROTHERUS

Elina Brotherus
(b. 1972, Helsinki)
Currently based: Helsinki and Avallon, France

“Olen saanut huomata että elämä vie työtä. Nuorena taideopiskelijana tein omaelämäkerrallisia kuvia. Samanaikaisesti saatoin loppuun aiemmat kemian yliopisto-opintoni sekä ensimmäisen avioliittoni. Se oli merkittävää vapautumisen aikaa kaikilla saroilla ja sen täytyi tulla näkyväksi työssäni. Sen jälkeen tein kymmenen vuoden ajan ihan muita asioita: tarkastelin maalaustaidetta, taiteilijoiden tapaa katsoa malliaan ja kuvallisia keinoja tämän esittämiseen. Käytin itseäni mallina, mutta työt eivät kertoneet oman elämäni tapahtumista. Olin ennen kaikkea kuvantekijä ja kiinnostunut muotoon, rakenteeseen, visuaalisuuteen ja taidehistoriaan liittyvistä kysymyksistä. Sitten lähestyin neljääkymmentä, elämä muuttui monimutkaiseksi, ja omaelämäkerrallisuus hiipi takaisin takaovesta. Se ei ollut suunniteltua, mutten myöskään alkanut estellä. Tämä on strategiani taitelijana: hyväksyä kuvat joiden täytyy kulloinkin tulla tehdyksi.”

Suomessa ja Ranskassa asuva ja työskentelevä Elina Brotherus kuuluu Suomen kansainvälisesti tunnetuimpiin valokuvataiteilijoihin. Elina Brotherus työskentelee myös liikkuvan kuvan parissa. Hänen tuotannossaan ovat vuorotelleet omaelämäkerrallisuus ja taidehistorialliset viitteet. Brotherus on käsitellyt monissa jo klassikoiksi muodostuneissa teoksissaan subjektiivisia kokemuksia, rakkauden läsnä- ja poissaoloa sekä kuvallisiin traditioihin liittyviä kysymyksiä. Suuri osa Brotheruksen teoksista keskittyy ihmishahmon ja maiseman väliseen suhteeseen sekä taiteilijan malliinsa kohdistamaan katseeseen. Hän on kuvannut usein alastonta vartaloa ja esiintyy itse suurimmassa osassa teoksiaan.

Elina Brotherus asuu ja työskentelee Helsingissä ja Avallonissa, Ranskassa. Brotherus on suorittanut taiteen maisterin (TM) tutkinnon valokuvataiteen koulutusohjelmassa Helsingin Taideteollisessa korkeakoulussa vuonna 2000. Helsingin yliopistosta hän valmistui maisteriksi vuonna 1997 pääaineenaan analyyttinen kemia. Brotheruksen näyttelytoiminta on ollut aktiivista vuodesta 1997 lähtien ja hänen teoksiaan on monissa tunnetuissa kokoelmissa, kuten Nykytaiteen museo Kiasmassa, Helsingissä, Moderna Museetissa, Tukholmassa, Saatchikokoelmassa Lontoossa ja Pompidou-keskuksessa, Pariisissa.

Elina Brotherus on julkaissut kahdeksan valokuvakirjaa, joista viimeisin Règle du jeu julkaistiin syksyllä 2017 hänen Pariisin Pompidou-keskuksen yksityisnäyttelynsä yhteydessä. Hänet on palkittu mm. Fotofinlandialla (2000), Carnegie Art Awardin nuoren taiteilijan palkinnolla (2003), Prix Niépce -palkinnolla (2005), Valokuvataiteen valtionpalkinnolla (2008), Pro Finlandia -mitalilla (2012) ja Carte blanche PMU -palkinnolla (2017).

 


 

“I only can acknowledge that work follows life. I made autobiographical self-portraits in the very beginning of my career when still in art school. At that time I simultaneously finished my previous university studies of chemistry and my first marriage. It was a major liberation on all fronts and it had to become visible in my photography. Then, for ten years, I did other things – I was interested in painting, the way artists look at their models and how to represent that in a picture. I was using myself as a model but the photos didn’t talk about what was going on in my life. I was an image maker, dealing with formal, visual and art-historical issues. Then I approached 40 and life got complicated and the autobiography sneaked in again. It wasn’t anything I planned but I didn’t push it back either. This is my strategy as an artist: to accept the pictures that need to happen.”

Elina Brotherus works in photography, video and film. Her work has been alternating between autobiographical and art-historical approaches. Photographs dealing with the human figure and the landscape, the relation of the artist and the model, gave way to images on subjective experiences in her recent bodies of work Annonciation and Carpe Fucking Diem. In her current work she is revisiting Fluxus event scores and other written instructions for performance-oriented art of the 1950s-70s.

Elina Brotherus lives and works in Helsinki, Finland and Avallon, France. She has an MA degree in Photography from the University of Art and Design Helsinki (2000) and an MSc in Chemistry from the University of Helsinki (1997). She started exhibiting internationally in 1997. Her works are in public collections such as the Centre National des Arts Plastiques (CNAP), France, Hasselblad Center, Gothemburg, Kiasma Museum of Contemporary Art, Helsinki, Moderna Museet, Stockholm, Museum Folkwang, Essen, Musée de l’Elysée,Lausanne, to name a few.

Elina Brotherus’ work has been given prominence in numerous art and photography books and magazines. She has published eight monographs, the latest one, Règle du jeu (2017), being the object of a solo exhibition at the Centre Pompidou, Paris. She has been awarded, among others, the Prix Mosaïque, Luxembourg in 2001, the Prix Niépce in 2005, the Finnish State Prize for Photography in 2008 and the Carte blanche PMU, France in 2017.

 

 

Le Printemps, 2001, from the series The New Painting

Baigneuse, orage montant, 2003, from the series The New Painting

Der Wanderer 2, 2004, from the series The New Painting

Green lake, 2007, from the series Artist and her model

Annonciation 10, 2012, from the series Annonciation

My dog is cuter than your ugly baby, 2013, from the series Carpe Fucking Diem

Le Nez de Monsieur Cheval, 1999 + La Chambre 10 (la porte jaune), 2012, from the series 12 ans après

Salle à manger, 2015, from the series Les Femmes de la Maison Carré

Portrait Series (Gelbe Musik with sunflowers), 2016, from the series The Baldessari Assignments

Orange Event, part 4, 2017, from the series Règle du jeu